fredag den 25. februar 2011

Redningsskibe, og det der bliver til stille vand

Sorg kan være som det redningsskib der kommer og samler os op, når vi er ved at drukne i smertens hav.

Engang troede jeg det var sorgen jeg druknede i, så jeg blev bange for den, - men det har aldrig været sorgen, det har været smerten når den manglede sit udtryk. Og mig der ikke havde dette udtryk, aldrig havde lært denne følelse at kende på en tryg måde, - jeg druknede bare, i smerten, - i dens manglende udtryk.

Det er smerten jeg er bange for, - altid smerten, - sorgen er smertens lindring, - redningsskibet der bjærger druknende, - bjærger mig når jeg befinder mig på det dybeste vand, og trækkes ned mod bunden.
Når jeg synker og ikke længere kan få luft, - når jeg har sluppet min kamp mod bølgerne, og ikke længere kan hverken svømme eller træde vande, - så kommer mit redningsskib, - sorgen.

Jeg sejler indimellem meget med dette skib, - jeg ved ikke altid helt hvad jeg sørger over, men jeg sørger, - mens jeg rejser over smertens hav uden at kende noget bestemmelsessted, - uden at vide hvilken næste kyst jeg på et tidspunkt ankommer til.
Lige nu har jeg kastet anker, - havet er blevet stille, og alle steder jeg kigger ned i det, ser jeg mig selv, - og mærker......

Det er så forunderligt, hvordan indersideliv, - sansninger og følelser, der får rum og plads, og bliver vist en vej ud, - hvordan indtryk der får udtryk, kan forvandle alting, - smertehav bliver til stille hav, - og jeg føler pludselig jeg selv bliver til det skib der sejler, og til det hav jeg sejler på, - mit liv rejser med mig inden i, mens jeg rejser igennem livet, - og verden, (både den indre og den ydre), sammen med mig selv.

Nogen gange sejler jeg på smertens hav, og mit skib er et redningsskib, - andre gange bader jeg i glædens hav, - og andre gange søger jeg stilheden på bunden, og kan sagtens trække vejret, - der er smerten ikke den fremherskende.

Jeg er både skibet og havet og den der sejler på det, og den der bader i det, - og så er jeg  den som det hele foregår i.

_______________________________

Jeg synker -
trækkes væk fra verdens støj
fra krusningerne der bryder min stilhed
jeg synker -
det er havets himmel der kalder mig hjem -

Her kan jeg flyve som en engel
vægtløs
i tyngdekraftens favn
her kan jeg bade i lysets stråler -
der nænsomt
og uden at flænge min hud
skærer sig vej igennem havets overflade
De finder mig i stille vand -
lysets stråler
og danser med mig i mit indre
danser -
jeg drukner
men uden at dø
havets himmel griber mig
som hænder
der aldrig kunne finde på at gøre fortræd
blødt vand
gør mig ligeså lydløs
som stilheden selv
blødt vand
berøring
jeg mærker alt der er
og danser med

Som et spejl
er havets himmel
som et spejl
jeg genkender mig selv i
her kan jeg flyve som en engel
og uden at dø først
her er dybderne mit anker -
vandets tyngde
og min vægtløshed
det der fæstner mig i tid og rum -
får mig til at blive
jeg forsvinder ikke med vinden her
og spredes ud i verdensrummet
til steder hvor der ingen vægge er -
og ingen horisonter til at standse mit blik
jeg forsvinder ikke med vinden her -
blødt vand tegner mit omrids
stille toner jeg frem
mens lysets stråler vidner



Ingen kommentarer:

Send en kommentar